Cape town and Cape peninsula tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Chardonnay Dijk - WaarBenJij.nu Cape town and Cape peninsula tour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Chardonnay Dijk - WaarBenJij.nu

Cape town and Cape peninsula tour

Blijf op de hoogte en volg Chardonnay

28 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De afgelopen twee dagen heb ik heel veel van Kaapstad mogen zien. Zowel de stad als een prachtig stuk natuur. Ik ben nu al verliefd geworden op deze stad! In het vrijwilligershuis zit ik ook met een leuke groep meiden en 1 jongen. Donderdag avond zijn we wezen poolen. Heel leuk, maar ik bakte er echt niets van haha. Elke avond heb ik het voornemen om op tijd te gaan slapen, want alle indrukken en de reis maken mij nog steeds vermoeid. Maar dan is het 's avonds te gezellig en wordt het al snel weer half 1. Gelukkig heb ik vanmorgen uit kunnen slapen, dus kan er weer tegen aan! Ik zal beginnen bij vrijdag:

Vrijdag werden we om 9 uur opgehaald uit het vrijwilligershuis. We reden naar het centrum om de auto te parkeren en zijn te voet de stad gaan verkennen. We gingen naar het museum district six. Dat was erg indrukwekkend. District six is een wijk in kaapstad waar in de jaren '70 meer dan 60.000 inwoners gedwongen moesten verhuizen door de Apartheid. De verdeeldheid tussen de mensen werkt nog steeds door in de stad. Vroeger waren de mensen ingedeeld in groepen blanke, gekleurde en zwarte mensen. Zelf de wijken waren zo ingedeeld, maar ook de openbare bankjes, bushokjes, openbaar vervoer, stranden. Overal stond: Whites only, coloured people only of black people only. Dit is nu afgeschaft, maar het geld is nog steeds in de handen van de blanke mensen. Daarom wonen de 'rijke' blanken nog steeds in de mooie buurten en kunnen donkeren mensen daar om financiële redenen niet snel wonen. Veel zwarte mensen wonen in de zo genoemde townships. In de stad zie je dus nog veel van de Apartheid terug.
Er zijn veel mensen in de stad die vragen om geld of proberen je iets te verkopen. Ze zijn wel heel vriendelijk allemaal en niet opdringerig. Toch is het niet veilig om alleen over straat te gaan, zeker niet in de gekleurde of zwarte wijken.
Tussen de middag hadden we heerlijk geluncht in een burgertent. Op Longstreet zitten heel veel leuke eettentjes. Vervolgens zijn we door de Bo-Kaap gaan wandelen. Voorheen was dit de Maleisische buurt. Overigens zie je nog heel veel van de Nederlandse, Engelse en Maleise invloeden terug in de stad. De Bo-Kaap is het schilderachtige deel van kaapstad. Ze hebben de huisjes geverfd om de wijk op te knappen. Daarna zijn we naar een Afrikaanse markt geweest. Ik vond het geweldig! Alles van hout en zo kleurrijk.

Zaterdag zouden we opgehaald worden om half 8, maar tijd en communicatie is hier in Kaapstad niet super, dus Lennard kwam om half 9. We gingen met het busje de Cape Peninsula rond rijden. Dat is de punt van Kaapstad. De eerste stop was in Champs Bay. Het regende flink en we zagen een prachtige regenboog! Het weer in Kaapstad is heel raar. Het verandert om de paar uur en meestal komen alle soorten weer (behalve sneeuw) op 1 dag voorbij. Zeer onvoorspelbaar dus. Stop 2 was in Hout Bay Harbour. Hier pakte we de boot naar Seal Island. Het waren gewoon een paar rotsen met heel veel zeehonden erop. Wel heel leuk om te zien. In scarborough zijn we naar een plek gegaan waar ze heel veel afrikaanse beelden verkopen. Er zaten echt super mooie en grote beelden bij. Vervolgens reden we naar een ostrich farm. Struisvogels gebruiken ze hier voor het vlees, het leer en de veren. Ik heb ze eten gegeven, maar vond dat echt eng. Ze pikken heel hard op je hand. Na de struisvogels zijn we gaan rijden naar Kaap de goed hoop en Cape point het meest zuidelijkste puntje van kaapstad. De natuur was daar prachtig. Onderweg kwamen we nog baboons (bavianen) tegen in het wild. De laatste stop was in Simon's Town bij de pinquïns. Na deze lange, vermoeiende maar zeker indrukwekkende trip zijn we naar Rafiki gegaan om met alle vrijwilligers de rugby wedstrijd Zuid-Afrika - Australië te kijken onder het genot van pizza en bier (cola voor mij haha).

Nu ga ik even naar de V&A Waterfront om wat te eten en te shoppen. Vanavond zal ik wat foto's plaatsen, zodat jullie er een beter beeld bij zullen hebben!

Nog 1 ding vergeten te vertellen. Als ze in Nederland aan bijvoorbeeld de linker weghelft aan het werk zijn, plaatsen ze een stoplicht zodat iedereen om de beurt over de rechter rij strook kan. Hier in Kaapstad zitten ze met een walky-talky te regelen wie er auto's door gaat laten. In die zin is het dus nog niet echt gemoderniseerd haha. Stoplichten noemen ze hier trouwens robots, omdat ze alles uit zichzelf doen.

Liefs, xxx

• 28 September 2014 - 11:53

Lisette Kruijswijk:

hey nichtje.
    Wat een geweldig verhaal en heerlijk om te lezen.
    Wat zal je familie trots zijn.
    Succes daar!!!

Groetjes Lisette

• 28 September 2014 - 12:37

Oma:

Wow meid wat zie jij lekker veel. En je schrijft zo heerlijk weg, dat het een plezier is om te lezen, wat je allemaal beleefd.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Liefs

• 28 September 2014 - 12:40

Lianne:

Wat een mooi verslag. Leuk om te lezen en goed te weten dat je het zo goed naar je zin hebt.

• 28 September 2014 - 13:21

Margo:

Je hebt al veel gezien in korte tijd!! Wat een belevenis!! Kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes De Buurvrouw

• 28 September 2014 - 15:56

Tooske:

Ha lieverd gelukkig ben je goed aangekomen al ging niet alles vlekkeloos zoals je al vreesde. Inmiddels heb je al leuke en mooie ervaringen opgedaan en wat schrijf je leuk en maak je mooie plaatjes!! Ik zie uit naar t vervolg!! Dikke kus xx Coen en tooske

• 28 September 2014 - 16:48

Merel:

Haha heel leuk geschreven! X

• 28 September 2014 - 17:09

Anneke:

Geweldig om te lezen!!!! Geniet ervan mop xxxx

• 29 September 2014 - 00:42

Oma:

Wow Chardo, wat een mooie foto's.